McLaren W1 je pokračovateľom slávneho rodu modelov značky McLaren, ktorý kedysi dávno zakladal ikonický model F1. Pred 11 rokmi sa spustila výroba nasledovníka menom P1. Teraz prichádza auto, ktoré je ešte ďalej. V abecede, aj v technológiách. Napriek tomu je od začiatku vidieť, že ide o McLaren. Nepomýlite si ho nielen vďaka farbám, aj vďaka dizajnu svetlometov, bočným líniám i zadnej časti. Z každého uhla nové auto viditeľne vychádza z predchodcu P1. A platí to aj o technike. W1 však disponuje celkom novým 4-litrovým osemvalcom i dôkladne vylepšenou technikou. V porovnaní s Arturou Spider je to celkom iná káva.
Ako to pri vrcholných McLarenoch býva, spájajú v sebe brutálny výkon s extrémnou aerodynamikou. W1 aerodynamike podriadila úplne všetko. Zároveň sa McLaren priznal ako veľmi sa snažil o zachovanie nízkeho odporu vzduchu a pritom mimoriadneho prítlaku pre udržanie auta na ceste. Aj preto píše o tom, že prítlačnú silu musel obmedziť. Dizajn a aktívne systémy by vyrobili viac, ale to už by nebolo na prospech veci. Preto je prítlak limitovaný na max 1000 kg pre celé auto pri rýchlosti 280 km/h. A hlavnú úlohu okrem rovnej podlahy a extrémnych prieduchov a aktívneho predného splitteru má samozrejme špeciálne aktívne zadné krídlo.
Materiál, z ktorého je monokok nazýva McLaren Aerocell. Samozrejme ide o špeciálne využitie karbónových vláken pre čo najnižšiu hmotnosť a najvyššiu tuhosť a odolnosť. Nápravy auta sú pritom zabudované priamo do monokoku tak ako v F1. Práve z formule si W1 berie veľkú časť svojich daností. Konštruktéri model obdarili nastaviteľnou svetlosťou, nastaviteľnou tuhosťou podvozku, unikátnym zavesením, karbón-keramickými brzdami s kotúčmi s priemerom 390 mm. Na 19 vpredu a 20 palcových diskoch vzadu si W1-tka hrdo nosí pneu Pirelli P ZERO R a Pirelli P ZERO Trofeo RS. W1 disponuje batožinovým priestorom s kapacitou 118 litrov. Displej infotainmentu obdržal uhlopriečku 8 palcov, no to je jedno, lebo aj tak všetky kľúčové info auto ponúka v kaplnke prístrojov.
Hybrid s absurdnými parametrami
Tak ako P1, aj W1 je hybrid, no robí to ešte lepšie. Bodaj by nie, veď medzi modelmi je dekáda vývoja. W1 si do papierov môže zapísať, že je plug-in hybrid. To značí, že ho nabijete zo zástrčky a odjazdí nejaký ten kilometrík bez spustenia spaľovacieho motora. Konkrétne sú to dva kilometre. Lebo baterka získala kapacitu „len“ 1,34 kWh. To je toľko čo vo vašej Toyote hybrid. Akurát tu je baterka postavená tak, aby dokázala bleskovo prijať i odovzdať veľkú dávku energie. Konkrétne ultra ľahký elektromotor postavený na skrini prevodovky ponúkne 347 koní a 440 Nm.
Celkom nový spaľovací agregát ponúkne až 928 koní a 900 Nm. Systémový výkon si teda zapíšte na úrovni 1275 k a krútiaci moment 1340 Nm. Všetku túto silu posúva auto na zadné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojky a elektronicky riadeného diferenciálu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda za 2,7 sekundy. Z 0 na 200 km/h za 5,8 a z 0 na 300 za 12,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená. Na skromnučkých 350 km/h. A inak zo 100 na 0 spomalí za 29 metrov. Z 200 na 0 spomalí za 100 metrov.
Suchá hmotnosť je 1399 kilogramov. Výrobca sa teda naozaj dôkladne postaral o to, aby auto dokázalo držať hmotnosť pod kontrolou. McLaren plánuje vyrobiť 399 exemplárov. A ak by ste chceli tie dva milióniky libier, čo za to auto pýta zaplatiť. Smolka. Všetky kúsky sú už zajednané. Toto auto je skutočne výtvor a oplatí sa o ňom prečítať všetko. Ak ste teda technogeak a angličtina vám nie je cudzia, tu je kompletný zdroj info.