Ak sa pýtate prečo Hyundai na prezentáciu nového N-ka nedoviezol auto v klasickej šmolkovej modrej, odpoveď je, že by to bolo klišé. Chceli skrátka niečo, čo tu ešte nebolo. A táto pastelová oranžová s názvom Soultronic Orange Pearl tu veru nebola. Treba uznať, že zaujala. Či budete chcieť s týmto autom žiariť na oranžovo aj vy, to je druhá otázka. No keďže nejde o nič nenápadné, ale o Ioniq 5 s aerobalíkom, aj tak budete na cestách dosť nápadný.
Hyundai už v Európe ukončil predaj spaľovacích N-iek. Taká Kona N je celkom fuč, no slovenský importér predsa ponúka i20 N a i30N. Importér totiž pobral na sklad čo mohol, aby si slovenský fanúšik spaľovacích N-iek ešte stihol poriešiť domáce úverové obavy a kúpil to, čo už nikdy nebude. Kým hot-hatch autá končia, hot-crossover ešte ani nezačal. Inak, ak by ste si povedali, že ako môžu uprednostniť električku pred N-kami, odpoveď je jasná. Kým N-iek predali minulý rok cca 170, elektromobilov 250. A to pritom všetci N-ká obdivujeme a električky zatracujeme. Či?
Ioniq 5 N je vrcholná špecifikácia auta, ktoré nie je ani hatchback, ani SUV. Je to na pohľad prerastený hatchback s vnútorným priestorom klasického stredne veľkého až veľkého SUV, pričom má svetlú výšku ako bežný sedan… N-ko má 142 mm, aby som bol presný. S dĺžkou 4715 mm a rázvorom 3000 mm však netreba do detailu opisovať čo myslím tým veľkým vnútorným priestorom.
Nepochybne je veľký Ioniq 5 N celkom novým typom auta v portfóliu značky a zároveň je mimoriadnym autom aj z hľadiska celej elektrickej i spaľovacej konkurencie. 650 koní a 770 Nm nemá len tak hocikto. Za takýmito parametrami treba zájsť do veľmi drahej prémie. Pritom si drží na takýto veľký elektromobil prijateľnú hmotnosť 2,2 tony. Je to dosť, no zároveň je to hmotnosť, ktorá je len asi o 150 kg vyššia ako majú klasické prémiové SUV-čka z tohto segmentu. Také GLC s dvojlitrovým naftičom má bezmála 2 tony a to nehovorím o GLE…
Ioniq 5 N aj vo mne vyvoláva rozpačité pocity. Ale vo všeobecnosti si myslím, že s ním bude veľká zábava. Keď Porsche a Tesla zvládnu postaviť električku, ktorá na okruhu nevedne skôr ako jej brzdy, prečo by to nedokázali usilovní Kórejci? Najväčšia zábava je nepochybne v prísľube jazdných vlastností. N-ko má vzadu e-diff, vďaka ktorému dokáže ísť zákruty neutrálne až pretáčavo, dokonca si aj powerslide hodí, keď chcete. Vpredu má pre zmenu 400 mm brzdy a vzadu 360-tky. A ak sa nemýlim, ten zadný rozmer má vpredu Kodiaq RS… Keď k tomu prirátame intenzívnu schopnosť brzdenia rekuperatívne. Toto auto so zastavením veru problém mať nebude. Inak, 21-palcové disky 275/35 R21 obujete do športových Continentalov za 1200 eur komplet. A budete musieť, lebo sú v základe. Nie gumy, ale kolesá. Kolesá sú kované a tak majú hmotnosť 14,5 kg na jedno. To neznie úplne zle, no nie?
Vlastne celá základná výbava je bohatá a priplácate len za strešné okno (načo pre pána?) a za farbu. Vybrať si môžete aj matné odtiene, ktoré sú dnes veľmi populárne. Ale na kefy by som s tým preventívne nešiel… No to ja ani s obyčajným lakom, takže pfff….
Vo výbave máte fujledky, škrupinové predné sedačky, alcantaru kam len chcete, infotainment, head-up displej, Grin mód, plnú paľbu výkonu, 84 kWh baterky postavenej na 800 V architektúre, vďaka čomu zvládne nabíjanie do 350 kW výkonu a dodá max 448 km dojazdu…
Ak si teda odmyslíme parametre ako zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, Vmax 260 km/h (elektromobil, ktorý nie je ani Porsche ani Tesla, dobré nie?), najzaujímavejšie sú všetky tie N vylepšenia. Úsmevový režim vám dá na 10 sekúnd plný výkon a krútiaci moment – môžete ho tak na okruhu využívať pri finálnej rovinke napr., máte možnosť meniť zvuk motora – nielen v kabíne, ale aj zvonku, meníte nastavenie športových režimov, skrátka kopa možností ako sa cítiť ako doma za konzolou… Iba tie poškodenia budú akosi realisticky bolieť…
75 500 v zľave, s farbičkou za necelých 77. Veľa? Určite, veď garzónka v Rožňave a tak. Ale za menej niečo tak potentné nekúpite, to by sa Tesla musela v Ypsilone trochu kopnúť do vrtule (čo asi aj chce). No a niečo s takým unikátnym dizajnom, asi ťažko. Ja by som si ešte najradšej na i20 N našetril a veľkého „Jónika“ nechal väčším chlapcom, no veľmi rád si toto auto vyskúšam na trati i na ceste. Ak sa bude dať…