Renault postupne rozširuje ponuku SUV modelov v segmentoch B, C a D. Má Captur, má Austral, má Espace, má Scénic a teraz má ešte aj Rafale. Ponuku dopĺňa aj Symbioz ako zväčšený Captur a Renault tak ponúka hneď niekoľko odpovedí na podobné otázky. Chcete SUV s malým motorom a predným náhonom? Takto asi otázka neznie, však? No aj na takúto nepríjemnú otázku by bola odpoveď rovnaká: Francúz, pokojne aj Renault Rafale. Inak, dobrý Renault si viete kúpiť aj v prípade, že netúžite po SUV. Konkrétne tento.
Renault Rafale totiž predstavuje typický pohľad francúzskeho výrobcu na prémiový segment D v súčasnosti. Krásne tvary, obdivuhodný dizajn, vysoká estetika, športový nádych, prepracovaný podvozok, vysoký výkon, úsporná jazda, pekný interiér nabitý technológiami, prvotriedny infotainment. No zároveň striktný pohľad na emisie, rýchlosti, objem i spotrebu. Renaultu to pred pár rokmi vyšlo tak, že v nasledujúcich rokoch aj v súvislosti s Eurom 7, urobí najlepšie, ak sa vydá cestou kolegov zo Sochaux a z 1,6 litrového motora odreže valec a pridá mu vysokootáčkové turbodúchadlo. Pomôže to dynamike, pomôže to papierovým a hádam aj reálnym emisiám. Všetci budú šťastní a keďže dnes už nikto objem motora nerieši, predaje budú istotne dobré. Našinec si ale povie: auto za 50-tisíc a trojvalec?
Žarty bokom… alebo
To si snáď robíte žarty, nie? Ťažko to našincovi vysvetliť a nezávidím ani jednému predajcovi značky s diamantom vpredu. Prečo by si kupoval malý trojvalec, keď môže ísť k Japoncovi a kúpi si 2,5 litrový štvorvalec s rovnakou spotrebou a ešte aj s pohonom všetkých kolies za rovnakú cenu? No? Povedzte, prečo by tak urobil? Podobne by sa dalo napísať aj o autách z Nemecka, Španielska, či Česka, no pravda je taká, že tie nemajú fígeľ, ktorý v tejto cenovej relácii – 40-60-tisíc ponúka práve Toyota, či Renault. Je to auto s full hybridom. Teda auto s poriadnym výkonom bez nutnosti nabíjať. Naozaj by ste si radšej kúpili auto bez hybridu? Dnes? Ak siahate po výkonnostnej verzii, pochopím, no ceny takých áut sa šplhajú nad tento budget. No povedzme, že sa vám podarí napríklad u VW.
Ale kto si dnes kúpi úplne obyčajný motor v aute v tejto veľkosti, statuse a cene, toho veru nepochopím. Vynárajú sa mi len slová ako zadubený, nechápavý, či ignorantský. Keď môžem jazdiť s dobrou spotrebou, výkonu mám stále dosť, nemusím nabíjať a ešte to aj pekne vyzerá?
Kto je reálnym konkurentom pre nový Rafale? Nepochybne nový 3008 GT, no Renault má ako benchmark aj autá ako Audi Q5, BMW X3, či Škoda Kodiaq. Áno, nová 3008-čka vo výbave GT naozaj môže byť pre Rafale vyzývateľ, ešte aj z podobného cesta, ale X3? Kodiaq? Iste, zákazník sa namiesto Rafale môže rozhodnúť pre tieto autá a to platí aj opačne, ale toto veru nie sú konkurenti. Dizajn modelu spravili Francúzi príliš výrazný, príliš SUV Coupe. Rafale vyzýva skôr X2, či dokonca X4. Konkurentom môže byť tiež Alfa Stelvio, i keď iba v nižších výkonoch, lebo Quadrifogliu sa Renault Rafale nevyrovná.
Takže verdikt? Dobré auto, ale trojvalec… takže radšej nie?
Pokojne to tak berte, no myslím, že v niečom má Renault pravdu: a síce, že na objeme dnes už zákazníkovi nezáleží a ani nemusí záležať. Nie pri bežných výkonoch, nie pri základných motorizáciách. Záleží skôr na tom, či auto výkonovo stačí, či sa motor správa „slušne“. Či auto dokáže jazdiť za očakávané peniaze, ako jazdí a čo všetko dokáže. No a v takomto zákazníckom svete je Rafale rozhodne zaujímavý. Aj preto, lebo konštruktéri si svoju robotu očividne robia a relatívne nové spojenie hybridného pohonu medzi turbomotorom a multimódovou prevodovkou ďalej ladia. Tak ako inokedy, tak aj teraz platí, že čím neskôr si auto kúpite a čím novší model to bude, tým lepšie. Pochopiteľne si tak Renault nechal príchod svojho najznamenitejšieho modelu na koniec. A ono je to naozaj o kus lepšie.
V prvom rade ide o reakcie na plyn v rôznych podmienkach, v druhom rade je to o hluku motora, v treťom rade je to komforte radenia prevodových stupňov a prepínaní medzi režimami. Otvorene si povedzme, na Toyotu to nemá, avšak softvérové zlepšenie je jasne cítiť a porovnanie medzi modelom Espace a Rafale vyznieva jasne v prospech druhého menovaného. Jazda je príjemnejšia, radenie plynulejšie, systém zaváha menej často. Píšem menej často, lebo úplná lebeda to stále nie je a sú situácie, keď výkon potrebujete, žiadate, no dlho na to čakáte, respektíve to nepôsobí presvedčivo a príjemne.
Polyméry sem, polyméry tam
Za tristo kilometrov na sedadle spolujazdca a najmä za volantom som to však zaznamenal iba raz. Pri potrebe prudšieho rozjazdu z miesta a z vedľajšej cesty pri hustej premávke. Systému sa veľmi nechcelo a plánovaný dynamický prejazd bol skôr ležérny. No potom som si zvykol na funkčnosť auta a odozvu akcelerátora a znova sa mi to už nestalo. Treba sa skrátka zladiť podobne ako pri nehybridných autách. Keď sadnete do niečoho nového, inak to ani byť nemôže. Jedine, že by ste presadali z rovnakého modelu.
Tak ako som predpokladal pred prvou jazdou, aj teraz môžem vyhlásiť, že veľká fičúra – presklená strecha bez mechanickej rolety iba s nabudenými polymérmi je problematická. Nie však pre izoláciu kabíny. To funguje aj v horúcom letnom počasí prekvapivo dobre. Akurát je v kabíne viac svetla, čo rozhodne nie je na škodu – ak nie je oslňujúce. Dokonca si dovolím tvrdiť, že toto riešenie na teplotnú pohodu v horúčave môže pôsobiť až pozitívne. Slabinou tvrdenia je funkčnosť vzduchotechniky. Nastavenie „dobrej“ teploty nie príliš vzdialenej od vonkajších teplôt totiž tradične pri novom aute spôsobuje návaly tepla. Ak toto prežívajú ženy v menopauze, ba ešte niečo horšie, určite im nezávidím. Systém skrátka vyhodnotí teplotu za dosiahnutú a vám je miestami horúco, miestami akurát. A tak platí to, čo pri starých autách – nedovolte klíme, aby prestala chladiť. Len si správne nastavte smer a intenzitu prúdenia vzduchu.
Presklená strecha je problematická presne pre to isté, prečo bola vždy bez ohľadu na použitú technológiu – oslabuje karosériu. Obzvlášť pri aute ako toto – v preklade ťažký vysoký liftback, je to značný problém a už nové auto sa na nerovnostiach počuteľne a citeľne krúti, ba vŕzga. Nie, toto vám určite neodporučím. Našťastie je fičúra príplatkom v oboch výbavových stupňoch. Je to zaujímavé, je to dobre spravené, ale zarába vám to na budúce problémy. Nie.
4Control je veľké plus
Očakávania som mal vysoké aj od podvozku. Kým na kvalitných povrchoch preukazuje veľmi dobré schopnosti, na horších je to už horšie. Pre mňa celkom nepochopiteľne odskakuje na väčších priečnych nerovnostiach v zákrute. Doslova vám „žuchne“ zadok akoby ste vzadu ani nemali viacprvkovú nápravu. I tvrdosť na väčších nerovnostiach je už podľa mňa pomerne veľká, no áno, vysoké auto, veľké kolesá – neprekvapuje ma to. Napriek tomu jedným dychom dodám, že podvozok má okrem slabších i silné stránky. Medzi ne určite patrí 4Control novej generácie. Systém je veľmi nápomocný pri manévrovaní v meste, či pri parkovaní.
Polomer otáčania ako Clio, ktoré je o dobrých 70-centimetrov kratšie, to hovorí za všetko. A čo ma teší ešte viac, k natáčaniu zadných kolies do uhla 5 stupňov v nízkych rýchlostiach a do uhla 1 stupeň vo vyšších rýchlostiach Renault ešte pridal aj 2,33 otáčky volantom medzi krajnými polohami. To znamená strmé riadenie, veľmi ľahká manévrovateľnosť. Je to nadmieru osviežujúce. Taký Peugeot 3008 má s malým volantom 2,8 otáčky a to je výrazný rozdiel. V súvislosti s týmto pritom platí, že na diaľnici je volant okolo stredovej polohy pokojný a auto sa neovláda inak ako iné dobré autá na trhu.
No a k podvozku ešte patrí aj stať o izolácii nežiaducich vplyvov v kabíne. A to je na prémiovej, až luxusnej úrovni. Renault Rafale má v základnej výbave viacvrstvové izolačné sklá a to aj po bokoch vozidla (aj toto napomáha tepelnej pohode v kabíne). Diaľničná jazda mi príde tichšia ako v Espace i ako v mnohých iných autách podobných rozmerov.
V kabíne kopa miesta a praktické riešenia, že aj Škoda sa môže inšpirovať
Za veľké plus považujem aj kabínu samotnú. Vzadu máte dostatok miesta v každom ohľade i nad hlavou. Áno, traja sa budú tlačiť, no toto nie je primárne rodinné SUV. Dvojica bude v pohode. Aj pre šikovnú stredovú opierku s možnosťou napríklad prichytenia tabletu, či mobilu. Vpredu je to tiež veľmi dobré. Esprit Alpine má športovejšie sedačky s výborným bočným vedením. Prídu mi dostatočne mäkké a pohodlné. Jazdu spríjemňujú a ani tie spomínané väčšie diery nie sú problémom v tomto ohľade (platničky budú celé aj pri jazde po Slovensku). Finálna bodka na výpočte dobrých vlastností je nepochybne infotainment založený na Googli.
Obchod s apkami, možnosť preberať napr. Waze pokyny priamo na digitálny prístrojový štít, riadenie Google mapami a navigácia rovno na head-up displeji a navyše silnejší GPS signál ako by ste mali len pri zrkadlení smartfónu. Kopa funkcií vrátane hlasového asistenta, prihlásenie do vlastného konta a ďalšia optimalizácia. Tadiaľto vedie cesta a je pre Francúzov super, že sú na čele karavány.
Narafáme, keď zvolíme Renault Rafale?
Vo výsledku: Ak sa bojíte troch valcov, tento test ste pravdepodobne ani nedočítali. Ak z nich máte obavy, no nehovoríte vyslovené nie, vedzte, že to funguje. Trojvalec autu s dvomi chlopmi, či s tromi dievočkami úplne stačí i na diaľnici. Ani pri akcelerácii nad 140 km/h auto nevreští ako zmyslov zbavené a ani moja letná jazda do Pšahy rýchlosťami plus-mínus 140 km/h neťahala spotrebu vysoko. Vlastne som ani lepšiu spotrebu s Déčkovým Suvéčkom nemal. 7 litrov to bolo. Ani o deci viac. Keď som potom pred Prahou odbočil na okresky v smere na Mladú Boleslav, kde sa odohrávala prezentácia, spotreba klesala a vo finále to bolo 6,6 litra na 100. Na okreskách pri pohodovej jazde sa nepochybne viete pohybovať pod 6 litrov.
Stručne a skrátka: ten hybrid im funguje a to v každom ohľade. Len potrebuje trochu času, kým ho úplne vyladia podobne ako predchodca, ktorého stále nájdete v menších autách. Kto sa bojí, nech nechodí do lesa. Je to krásne auto, ktoré bude dobre reprezentovať. Výkon cca 200 koní je reálny a sústava sa správa čoraz lepšie. Plug-in s výkonom 300 koní bude určite zaujímavý aj pre elektromotor vzadu, ale netreba naň čakať.