Základná otázka: Stojí to za to?
V závislosti od vašich potrieb.
Toto auto nepotrebujete. Nemáte absolútne žiadnu šancu odvôvodniť jeho cenu.
Ibaže ho chcete. Naozaj ho chcete. A ak o tom neviete, čítajte ďalej.
Už tie parametre sú fantastické: 261 koní z 1,6 litrového trojvalca (!). 360 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť 230 km/h. Dva Torsen diferenciály, športové AWD. Manuálna prevodovka s automatickými medziplynmi. Ostré riadenie. Karoséria v štýle kupé. A to všetko na necelých 4 metroch.
To všetko ste už vedeli, možno nie úplne všetko, ale minimálne vám utkvelo v pamäti, že nový Yaris GR má niečo spoločné s rely.
A je to tak. Je to auto, ktoré tak ako rely špeciál išlo od konštruktérskeho prvopočiatku jedným smerom. Smerom k vytvoreniu ultimatívneho hot-hatchu s charakteristikou rely auta.
Ono to tak naozaj je. To auto je absolútne neuveriteľné. Stojí za každé jedno euro a máte len približne pol roka na to, aby ste si to uvedomili. Potom bude šmitec. Dovidenia. Do Európy 9-tisíc áut a bajbaj Júrop. Už dnes je predaných 6000. A to auto sa ešte ani oficiálne nedostalo do predaja. Fanúšikovia si ho objednali v predpredaji. Pár ich možno stornuje objednávku. Ale skôr nie. Lebo stačí jedna jazda a budete z neho rovnako paf ako ja.
Ako toto malé zmŕďa drží na ceste, ako neuveriteľne pridáva. Veď má maximálnu pohotovostnú 1310 kíl. Ja som ho jazdil na zimných Nokianoch s eko nálepkou. A aj tak bolo enormne ťažké, až takmer nemožné utrhnúť ho na bežných prázdnych komunikáciách. Medziplyny fantastické. Akustický prejav neuveriteľný a zároveň celkom pochopiteľný. Veď je to trojvalec. Ale žiadne malé ho*no. Nabúšený divočák so zvukom, ktorý mu závidia všetky súčasné dvojlitrové štvorvalce. Zvuk je charakterný a stačia mu naň koncovky. Ukazovateľ ukazuje plniaci tlak. Najvtipnejšie je, keď som si myslel, že tomu fakt nakladám (vzhľadom na možnosti na bežnej komunikácii), no turbo sa sotva dostalo k 1 baru. A na stupnici má 2. Obmedzovač má niekde nad 7500 ot/min.
Mal som len pár kilometrov ale bolo to najlepších pár kilometrov tohto roka. A to som jazdil iné autá. Aj trikrát drahšie autá.
Lenže toto auto má všetko čo milujem. Je malé, široké, má silný motor a pohon všetkých kolies. Mám rád predokolkové hot-hatche so samosvorom ale všetky sa pri GR môžu ísť pásť na lúku a trať nechať „profesionálom“. Potenciál tohto auta je taký veľký, že ho ani ostrý dizajn nevystihuje. Ja viem, že zo mňa hovorí pobláznenie súvisiace s prvou jazdou. Ale kašlem na to. Jazdil som s tým viac ako by jazdil záujemca na prvej jazde. To vám garantujem, že by bol ešte viac paf. Ak máte tie peniaze, berte. Jediný racionalizačný prvok: i s paketom Sport za 4500 eur (33200 + 4500) je auto prijateľne komfortné. Na dobrých cestách. Hlbšie v regiónoch to už bude dosť náročný daily driver.
Avšak aj bez tohto paketu to bude enormne dobrý hot-hatch, ktorý sa časom stane legendou. Takéto autá tu neboli zhruba od prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov a pochybujem, že ešte niekedy budú – takto dostupné a takto dobré.
Končím s poďakovaním za vypožičanie. Môže za to Todos Toyota v Lamači. Zastúpenie Toyoty tam má tri nádherné Yarisy GR. Minimálne jeden je už predaný. Tento.
PS: Aj keď auto v režime šport dokáže podávať 70% krútiaceho momentu na zadnú nápravu, s autom som nedriftoval. Vôbec mi to nebolo treba.