Renault Megane nekončí. On vlastne začína. Ale kým začne, tak ešte neskončí a možno nikdy neskončí, lebo viete: elektromobilita. Čo tým básnik myslel? Nuž toľko, že Renault Mégane je jedným z najvýznamnejších modelov značky Renault. Prechod na elektromobilitu a aj postupný pokles záujmu zákazníkov v prospech SUV modelov mu mal ukončiť kariéru. Ale potom prišiel Luca de Meo zo SEATu do Renaultu a povedal, že NIE! Megane prežije. To ZOE zhynie! Teda, vlastne ani nie. Pravdou však je, že to, na čo sa aktuálne pozeráte, bolo prapôvodne naozaj novou – druhou, generáciou Renaultu ZOE. Malo to byť väčšie mestské auto, no dnes je z toho Mégane, typický zástupca segmentu C s elektrickým pohonom. Vizážou je to crossover, jazdnými vlastnosťami tiež, no priestorom je to solídny hatchback nižšej strednej.
S dĺžkou 4200 mm však patrí na hranicu medzi segmentami B a C. Je o 150 mm dlhší ako Clio, pritom má rázvor až 2700 mm. To pomáha jednak veľkosti batérií, jednak posádke, ktorá aj vďaka zmenšenému prednému previsu získava viac priestoru pre seba. V preklade – vzhľadom na malé parametre, veľa muziky. Renault sa tiež chváli iba 11 cm vysokou batériou, ktorá je kompletne v podvozku. Chváli, lebo čím nižšia batéria, tým viac miesta pre posádku. Auto nemá ani výrazné cross parametre – či už ide o svetlú výšku, či celkovú výšku. 1500 mm výšky nenaznačuje, že by auto výrazne vytŕčalo pomedzi hatchbackmi, no v porovnaní s takým Cliom je predsa o 60 mm vyšším autom.
Megane EV, ktorého celý názov je Megane ETECH Electric môže zákazník kúpiť v dvoch verziách: ako EV40, tak EV60. Od kapacity batérie odvíjajúce sa meno a zároveň od kapacity batérie odvíjajúci sa i výkon a samozrejme cena. EV40 má 130 koní, EV60 220 koní. EV40 dokáže podľa papierov zájsť na jedno nabitie 300 km, EV60 až 450 km. To sú pekné parametre vzhľadom na kapacitu batérie. Keď k tomu pridáte nabíjanie s výkonom do 130 kW na DC, alebo 22 kW na AC, znie to ozaj zaujímavo.
Zaujímavo znie aj nový infotainment openRlink postavený na základoch Google automotive. Je to v podstate automobilový Android, ktorý dovoľuje spojiť auto nielen s telefónmi s operačným systémom Android, ale tiež s IOS systémom. To, že je to automobilový Android znamená, že vozidlo vie fungovať ako smartfón. Vie sťahovať aplikácie, vie komunikovať s okolím. Čo je potešujúce: systém je založený na procesoroch Snapdragon, ktoré majú k času výroby vysokú rezervu kapacity výkonu, takže prostredníctvom FOTA (firmware over the air) vie Renault sľúbiť, že dokáže auto udržiavať pri živote nielen z hľadiska aplikácií, ale tiež z hľadiska ďalších aktualizácii asistenčných systémov. 25 ADAS systémov vrátane automatického parkovania, či adaptívneho tempomatu je k dispozícii a k dispozícii je aj hlasový Google assistant. Sklamaním je audiosústava so značkou Harman Kardon. Toto skôr znelo ako Kamdam Tampon.
Megane ETECH Electric štartuje na cene 40 900 eur s batériou EV60 vo výbave EQUILIBRE. Nasleduje TECHNO za 43 900 eur a vrcholom je ICONIC za 46 900 eur. A práve túto naj výbavu som mal možnosť okoštovať.
Sľuby vs. realita
Renault Megane ETECH Electric sľubuje výborný jazdný zážitok na novej čisto elektrickej platforme CMF-EV. Prítomnosť novej platformy je výborná správa pre zákazníka, pretože to znamená výrazne lepšie parametre elektromobilu. Jeho hmotnosť je nízko, jeho hmotnosť nerastie tak prudko so zvyšujúcou sa kapacitou batérie. Renault sa chváli výbornou hmotnosťou EV60 (pohotovosť menej než 1700 kg), ktorú dosiahol použitím kompozitných materiálov a vysokopevnostnými oceľami. Auto teda hlási tuhosť a veľmi dobré jazdné vlastnosti. S tým sa dá súhlasiť. Tuhé je to dosť a jazdí to veľmi dobre – na elektromobil.
Auto jazdí na veľkých 20-paľcový diskoch s eko obutím. A to je jeho zásadná chyba. 20-palčiakov je už skrátka priveľa na akékoľvek auto s výnimkou tých na adaptívnych a pneumatických podvozkoch. Pneumatiky sú drahé, tieto Goodyear stoja od 170 eur za kus. No a potom: tie eko pneumatiky sú dobré presne na to, na čo sú aj určené – na eko jazdu. Akonáhle chcete, či musíte jazdiť ostrejšie (zver pri ceste a podobne), auto stráca pôdu pod nohami. Pocitovo trpí značnými náklonmi a najmä stratou trakcie. Impulzy od volantu sa niekde medzi volantom a kolesami strácajú, tlmia a výsledkom je neisté plávanie v ostrejších zákrutách. Tu je taký Captur, či Arkana neporovnateľne lepší. Podvozok nutne potrebuje dorobiť, lebo veľkú dôveru nevzbudzuje. Tvrdosť podvozku je prijateľná, väčšie diery opäť vravia proti veľkým kolesám. Na francúzske a nemecké cesty asi dobré, na naše až tak nie. Odporučil by som menšie kolesá, no tie má vo výbave len najnižšia verzia.
Výkon je slušný. EV60 akceleruje pekne. Okamžitý úder do krčnej chrbtice v športovom režime je prítomný, no akcelerácia je pekná aj neskôr a toto auto je jedným z najdynamickejších Renaultov súčasnosti i nedávnej minulosti. Prekonať ho dokáže jedine Megane RS. Zrýchlenie z 80 na 120 za 4 sekundy a detto pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h. Maximálna rýchlosť je 160 km/h a z 0 na 100 auto ide za 7,5 sekundy.
Športové jazdné vlastnosti v zákrutách nie sú nič moc a keď nič iné, auto potrebuje buď menšie disky, alebo menej eko gumy. To ovplyvní dojazd, avšak nie toľko, koľko pri iných elektromobiloch. Lebo Megane ETECH Electric má vynikajúce spotreby aj napriek relatívne vysokému koeficientu odporu vzduchu cd 0,28. Je to výborné, ale vie to byť aj lepšie, no beztak auto ako jedno z mála na trhu dokáže jazdiť s nižšou spotrebou akú mu dáva WLTP režim. U mňa to bolo na okreskách za 14,1 kWh na 100 km – s dvomi na palube a úplne bez snaženia o eko jazdu. Iba s trochou snahy sa na okreske viem dostať na 12,5 kWh a to so stále zapnutou klimatizáciou, či vyhrievaním. Auto má k dispozícii aj tepelné čerpadlo – za 1000 eur.
Na diaľnici pri 130 km/h je spotreba niekde na úrovni 20 kWh/100 km. Netreba veľkú matematiku, aby ste aj vy dospeli k názoru, že pokiaľ trošku spomalíte, auto vás pohodlne odvezie na jedno nabitie čisto po diaľnici na viac ako 300 km a po meste a okreskách dá cez 400 km. Zo 60 kWh batérie zatiaľ nikto nedostal viac. A to aj preto, lebo Renault verí pohonu prednej nápravy a vlastnej konštrukcii elektromotora, ktorý je synchrónny s vinutým rotorom s 8 pólmi, pričom funguje dobre aj bez viacerých drahých kovov.
Priestor na palube je viac prijateľný. Vyšší vodiči budú mať problém s konzolou na bezdrôtové nabíjanie. Avšak aj za vyšším vodičom i spolujazdcom sa dve deti v autosedačkách odvezú, stiesnene aj traja menší dospelí. Kufor má 440 litrov, nakladacia hrana je dosť vysoko, ale použiteľný je. Megane ETECH Electric je na mňa malé auto, ale pre jednotlivca, dvojicu, či maximálne priestorovo úspornú malú rodinku je to dobré auto a ako vieme, dobrý elektromobil vie byť aj autom jediným. Nevýhodou kúpy auta značky Renault je absencia nabíjacej karty v štýle Mercedes me-charge. Renault síce k autu dodáva kartu ZSE so značným bonusom, roaming za hranicami je ale poriadne drahý a nabíjanie môže cestovanie za hranice poriadne predražiť.
+ francúzsky elegantný dizajn + kompaktné rozmery – ľahké parkovanie + prekvapivo veľký interiér + solídna dynamika + vynikajúca spotreba + veľmi dobrý dojazd + nízka pohotovostná hmotnosť – na EV + funkčný a nezamŕzajúci infotainment + silné AC aj DC nabíjanie (vzhľadom na veľkosť batérie) |
– menej miesta na nohy vzadu – malá štrbina pod sedadlami vodiča a spolujazdca – kufor s vysokou nakladacou hranou – horšie jazdné vlastnosti na eko pneu – príliš veľké disky pre komfort jazdy – vysoká cena pneumatík – zatiaľ absencia značkovej nabíjacej karty Renault uľahčujúcej cestovanie a roaming pri nabíjaní – nemožnosť spätného prúdenia elektriny do domu pri výpadku prúdu – vysoká vstupná cena elektromobilu |