Šokuj, šokuj, len sa nevykrúcaj
Z Tucsona ako odpovede na každú otázku prichádza Tucson, ktorý chce šokovať a progresívnym dizajnom odlákať zákazníkov aj z vyšších líg.
Auto je medzigeneračne väčšie, priestrannejšie, naďalej ponúka plnú paletu motorizácií. Tentoraz je ale výrazne elektrifikovaný. Aj keď môžete získať verzie bez elektromotora, mild-hybridov je v cenníku prevaha. Základný Tucson si osvojil turbodúchadlo. Má manuálnu šesťstupňovú prevodovku a slušnú výbavu Comfort. Pri zohľadnení bonusu prameniaceho z výberu značkového financovania je úvodná cena 21 990.
Ja som jazdil s autom z opačnej strany barikády. Testovaný model mal výbavu Premium, mal na palube vlastne všetko čo auto ponúka. Aktuálne je to zároveň aj najvýkonnejšia motorizácia Tucsona. Takže: HEV, Premium, 4×4, 6AT.
V minulosti využíval Hyundai pri hybridoch (HEV) dvojspojkové prevodovky. Pri Tucsone i Santa Fe však prechádza ku klasickému automatu. Klasické ale na ňom nie je asi nič. S výnimkou planétového súkolesia a meniča. Je to prevodovka určená výhradne pre hybridy a počína si naozaj výborne. Radí hladko, je bystrá a keď zošliapnete plynový pedál až úplne na podlahu, podradí a pošle vám tam všetko čo má.
Podvozok je príjemne tichý aj na veľkých kolesách. Najmä je pohodlný. V režime Sport iba mierne stvrdne, no zlepšené reakcie na plyn potešia prinajmenšom rovnako. Jazda je presná. Sedadlo vodiča je ale pomerne vysoko, takže veľký športový zážitok nečakajte. Zato môžete očakávať slušný výhľad z vozidla. A čo nevidieť zlepší vynikajúci kamerový systém s pohľadom 360° okolo vozidla. Pri odbočovaní sa v digitálnom prístrojovom paneli zjaví záber z kamery v spätnom zrkadle, čím úspešne minimalizuje mŕtvy uhol a pomáha k lepšiemu prehľadu do blízkeho okolia vozidla. Asistentov je na palube veľa a sú dosť ukňučaní. Ale to ku kórejskému modernému autu patrí.
Dizajn je výraznou črtou aj v kabíne. Jednotlivé prvky na seba nadväzujú. Displej infotainmentu nepláva (netrčí) ale pekne pasuje do masívneho stredového panela. Všetko vyzerá hodnotnejšie vďaka klavírovému laku. Ešte aj páčky na ovládanie svetiel a stieračov. Digitálny prístrojový štít nemá prekrytie, takže sa môže stať, že za nízkeho slnka nebudete príliš dobre vidieť na rýchlomer.
Nevyhovuje mi tlačidlové ovládanie prevodovky. Počas jazdy som namiesto radenia opakovane posúval malú páčku ovládajúcu jazdné režimy. Tlačidlá konštruktéri považujú za výhodu, ale výhodné na tom nie je vôbec nič.
Sedenie je pohodlné aj pre štvoricu vyšších. Pätica sa bude vďaka vyvýšenému stredovému sedadlu s užším razením tlačiť. V kufri sa ale nič tlačiť nebude. Batéria hybridného systému je pekne skrytá.
Nový Tucson má všetko čo potrebuje na úspech aj na našom trhu. Aj cena testovanej špecifikácii nie je ustrelená. Necelých 36-tisíc za 4×4 HEV. Respektíve necelých 30 za HEV s pohonom prednej nápravy. Počas prvej jazdy som zaknihoval spotrebu 7,6 litra. Bežné jazdenie tento údaj rapídne okreše, no počas prvej jazdy človek nejazdí zrovna úsporne. Už len tým, že každú chvíľu zastavuje na fotenie. Už teraz ale odhadujem, že auto nebude tak úsporné ako hybrid od Toyoty v RAV4, no bude celkom blízko a naozaj blízko je aj dynamikou.