Jazda s Mini Countryman JCW novej generácie prebiehala v polovici marca v uliciach Bratislavy a v priľahlom okolí. Nové modely značky Mini len začali prúdiť na náš trh a už importér vymyslel tradičnú akciu s jednodňovou ochutnávkou prvého a azda aj najzaujímavejšieho modelu. Mini Countryman JCW – teda John Cooper Works zostáva (zatiaľ) verný spaľovaciemu dvojlitrovému prepĺňanému motoru. Sila benzínu ho sprevádza, i keď vzhľadom na sprísňujúce sa emisné limity, predsa prišiel o časť svojich parametrov.
Na druhú stranu, dostal komfortnejší podvozok a viac výbavy. Navyše je to celkom nové auto i keď na rovnakej postupne sa meniacej platforme. V prvom rade to znamená jedno: viac komfortu, viac miesta, viac hmotnosti, menej výkonu. Chápem, že práve ten posledný parameter vám nebude po chuti, no pridám ešte jeden: viac hmotnosti. Ono to tak jedno do druhého skrátka pasuje však? Mini Countryman JCW sa rozhodol väčšmi civilizovať samého seba. Byť uchopiteľnejší pre väčšie množstvo zákazníkov. Skrátka, získať si srdcia a hlavne peňaženky väčšieho množstva zákazníkov. Lebo o to tu ide.
Mini Countryman JCW novej generácie odhalíte ľahko: je menej nápadný
Pre nás ostatných, ktorí už JCW poznáme a máme radi, je upustenie od absurdnej tvrdosti a šialenosti trochu smutné. Lenže my, fanúšikovia športových áut, si ich zasa ročne až tak veľa nekúpime. Ako si ich zas na druhú stranu kúpia fanúšikovia športového dizajnu – na porovnanie. Nové auto vyzerá inak ako to staré. Nemôžem napísať, že by sa mi to staré páčilo a to isté platí aj o novom. Countryman chce byť kontroverzný, iný. Kým ale na na nových Bavoroch časom nájdem niečo pekné, na Mini mi to nejde. Ale o to lepšie. Auto tým pádom vôbec nestarne. Treba ale uznať, že dizajn sa vydaril. Pekne zladené hrany s oblinami. Predné svetlá fajn, zadné tiež. Celkovo to auto vyzerá dospelejšie.
300 koní a režim Go Kart
Režimy a displeje, v tom sa Countryman vyslovene slastne bahní. Režimov jazdy máte veľa, každý robí niečo iné. No a ten kruhový displej ala tanier: dizajnová klasika od Mini v novom šate. Zobrazenie je na OLED displeji fantastické. Vidíte všetko. Hru s displejom si užijete tak ako ja. Ale radšej zastavte pri ceste. Silne svietiaci displej je pre oko veľmi lákavý. Ľahko zabudnete, čo je vašou hlavnou úlohou (hint: šoférovanie). Auto má štandardný balík asistentov z kategórie všetky. Nemám chuť sa k nim a ich správaniu vyjadrovať. Sú tam, pomáhajú, dajte mi s nimi pokoj. Toto vás pri prvej jazde zaujíma? Ako menej jazdiť a viac sa hrať s… bimbasom? Ale choďte niekam – do autubusu napríklad.
Mini je ako súčasť BMW predurčené vynikať na technologickej úrovni a patrične to využíva v každom ohľade. A ak ide o štipku kontroverznosti, tiež robí čo má. Aj to patrí k bavorskej DNA. Nezabudnime na toto auto.
Sedenie vpredu je fajn, vzadu je podstatne viac miesta. Kufor je veľký. Auto má jedného konkrétneho konkurenta. Ani jedno z nich o to pritom nestálo. Konkurentom je Cupra Ateca. Tiež vyššia škatuľa, priestranná a pritom veľmi zábavná. Akurát výfukový soundtrack tohto Mini je zreteľne dieľom hudobného skladateľa, nie výfukovej sústavy od Akrapoviča. Ak by som si mal vybrať z týchto dvoch, moja voľba je jasná a Countryman to nebude.
Najlepšie Countryman JCW jazdí v režime Go Kart. Ten mu prinavráti šmrnc ešte pomaly prvej generácie (tú som mal najradšej). Autu sa chce do zákrut, ide krásne nedotáčavo, potom zasa pretáčavo a skrátka bleskovo reaguje na inputy od vodiča. Nie, nie je to motokára. To napíše len ten, kto na motokáry nechodí. Stále to ale má šmrnc Mini a pri všetkej tej bižutérii je to veľmi zábavné auto. Ak ide o úzke uličky, Countryman je väčší srandista ako Ateca. A dynamika mu tiež ide krásne. Motor i vodič sa nevedia nabažiť otáčok. A aj tomu soundtracku so streľbou do výfuku veríte. Skoro bez pochýb…
Hlavne nie eko režim…
No a potom si zvolíte režim Eco. Zelený režim. Odbočujete doľava na veľkej svetelnej križovatke, ktorá je na výstražných svetlách. Blíži sa auto z jednej strany, aj z druhej strany. Sú ale dosť ďaleko. Veď máte 300 koní. Síce sú tie kone v tvárových maskách, ale tak, čo stále sú tam a bobky kadia… Tak na to dupnete a… nič. Autu sa krútia kolesá. Slimák pri ceste to vidí ako v spomalenom filme. A predsa pochybuje. Hýbu sa mu tie kolesá?
Za tri sekundy od šliapnutia na plyn sa dostanete rovno do cesty jednému z prichádzajúcich áut (tomu bližšiemu). Až na úrovni stredového ostrovčeka sa riadiaca jednotka zobudí, podradí o dva stupne a auto s hegnutím vlezie do cesty druhému prichádzajúcemu autu. Kriste ježišu, to bolo čo?! Sedíme v aute dvaja. Starí vlastnými vetrami ostrieľaní moto novinári. A obaja sme dos*atí. Nikdy viac. Aj Fabia HTP sa rozbieha rýchlejšie. Viem to, mám ju doma. Oproti reakcii Mini v eko režime je Haťapka Bleskový McQueen… Ten režim by sa nemal volať skorá recyklácia… nič viac eko než priama cesta na šrotovisko asi neexistuje.
Benzínové Mini? A také ešte je? Fakt? A prečo? Prečo sme to vyrobili?
Z príchodu modelu Mini Countryman JCW v spaľovacej variante mám od začiatku čudný pocit. Mini už dosť dlho masíruje mozgy svojich zákazníkov, že ide full electric, prinajhoršom full plug-in. No keď teraz sedím v spaľovacom novom Mini, to auto pôsobí ako full weird. Prečo tu je? Prečo ho pripravili? Lebo mediálna masáž nezabrala? Lebo ľudia chcú stále športovať a spaľovať zároveň? Samozrejme, že áno. Z auta mám pocit akoby tu bolo, no akoby nebolo vo vlastnej koži, akoby už bolo mysľou vo vlastnom hrobe. Nechcené dieťa? Veľmi nechcené. Ale čo ja o tom viem. Strávil som v ňom iba deň. Tieto pocity treba hodiť za hlavu a užiť si, že tu ešte je. Celkovo? Fajn auto. Chcem s ním ísť do kopcov, nech ukáže čo vie. Ale eko režim nechám samovrahom.
Tento konkrétny Countryman stojí 60-tisíc eur. Za prémiové SUV s pohonom všetkých kolies, s výkonom 300 koní, s automatom a vlastným štýlom? To vlastne vôbec nie je zlé. Veď za podobne rozmerné „obyčajné“ SUV dnes dáte poľahky 40-tisíc a to má nižší výkon. Inak, kombinácia 8-stupňovej dvojspojky s dvojlitrom dosiahla spotrebu 8,6 litra a to sme sa snažili tlačiť auto kam sa len dalo. Fajn.