Mercedes predstavil nový koncept čisto elektrického vozidla. Jeho meno je Mercedes Vision AMG a celkom zreteľne vysvetľuje všetko podstatné už názvom. Je to vízia čisto elektrickej budúcnosti AMG. Azda preto má vzadu šesticu svetieľkujúcich tvarov, ktoré vyzerajú ako výfuky. Ale môžu mať zmysel – aerodynamický zmysel.
Auto podobne ako Vision EQXX stavia takmer všetky karty na aerodynamiku. Futuristické tvary podčiarkuje dlhý rázvor, krátke previsy a samozrejme veľké kolesá, ktoré sú obohatené o krídelka. Tie dokážu meniť obtekanie vzduchu okolo kolies a opäť o niečo viac prispôsobiť aerodynamiku potrebám auta. Farebné prevedenie naznačujú to podstatné – že toto auto zdieľa mnohé nápady s monopostom Formule 1.

A teraz k tým palacinkám. YASA je firma vlastnená výhradne spoločnosťou Daimler, teda Mercedes. No a táto firma má mnoho patentov a už aj sériovú výrobu špecifických axiálnych elektromotorov.
Elektromotor s axiálnym tokom nie je nič nové. Vlastne minulý rok oslávil 200 rokov od svojho vzniku. Za prvým takýmto motorom stojí nejaký Faraday, ktovie kto to bol… Jeho dizajn sa v tom čase a ani v čase po ňom nijak zvlášť neosvedčil. V príbehu axiálnych motorov sa spomína aj nejaký Tesla, ktorý sa zhodou okolností volá po tej značke elektromobilov (alebo to bolo naopak?). Je to dlhý a nudný príbeh.
Vtip je v tom, že axiálny elektromotor dnes zažíva renesanciu práve vďaka firme YASA. Jej konštrukcia axiálneho motora umožňuje drastické zníženie hmotnosti a využívania drahých kovov. Navyše umožňuje jednoduchú sériovú výrobu bez zásadných konštrukčných otáznikov. Motor je výnimočný tým, že dosahuje účinnosť 98 percent. Navyše dokáže z rovnakej veľkosti s rovnakým výkonom dosiahnuť násobne vyšší krútiaci moment a to bez rizika prehrievania vďaka priamemu chladeniu olejom. Motor prezývaný ako palacinka zaujme plochým tvarom. Namiesto toho, aby rotor a stator stáli jeden v druhom, tu stoja vedľa seba. Správnym nastavením elektroniky dodávajú výrazne vyšší krútiaci moment s výrazne nižšími parametrami hluku, drsnosti chodu a vibrácií a zaberajú výrazne menej miesta. Práve YASA motor, respektíve motory stáli za úspechom prvého elektrického lietadla od značky Rolls Royce. Letecký motor má rád krútiaci moment a RR ich použil rovno tri, aby vrtulu lietadla roztočil poriadne a navyše efektívne.
Pre porovnanie – motor s hmotnosťou 50 kg s radiálnym tokom – teda taký, ktorý sa používa v 99 percentách elektromobilov, dokáže dodať krútiaci moment maximálne 400 Nm. Axiálny motor dokáže s hmotnosťou 24 kg a s polovičnou veľkosťou dodať krútiaci moment 800 Nm.
Práve Vision AMG a sériový elektromobil stojaci na ešte nedokončenej platforme AMG-EV bude prvým autom, ktoré bude tieto motory sériovo využívať. Už v roku 2025. Aby toho nebolo málo, auto okrem pokročilých motorov dostane aj novú architektúru batérií s vyšším napätím a mnoho ďalšieho.