Novú verziu modelu Tucson si už môžete kúpiť. Štvrtá generácia tohto populárneho SUV dosiahla polovicu životného cyklu. Nastal čas na výraznejšie úpravy zovňajšku i vnútrajšku. Hyundai Tucson 2024 po facelifte nemá exteriér obzvlášť upravený, ale čo by ste chceli meniť na aute, ktoré vyzerá takto? Dizajn bol riskantný, to som konštatoval už pri prvej jazde pred štyrmi rokmi, ale stávka vyšla a užívatelia toto auto milujú. Po facelifte ho môžu mať ešte radšej.
Hyundai Tucson 2024 po facelifte: čo sa zmenilo?
Zmien je veľa, no väčšina zostáva skrytá povrchnému pozorovateľovi. Zvonka konštruktéri upravili prednú masku, zmenili grafiku LED denného svietenia (svietia 4 segmenty namiesto piatich). Nové sú aj smerové svetlá, ktoré sú integrované práve do denných, čo zlepšuje viditeľnosť. No a svetlá po novom disponujú funkciou matrix. Nie je to síce obzvlášť pokročilá funkcia, a tak výrobca ani veľmi netrvá na označovaní matrix. Principiálne to funguje a Tuscon sa chváli 23-mi samostatnými LED diódami v každom svetlomete. Systém Hyundai nazýva IFS a jeho cieľom je prisvecovať tam, kam to vodič pri meniacich sa podmienkach potrebuje, bez toho, aby svetlá pálili fotóny na sietnice ostatných účastníkov premávky.
Tucson sa touto funkciou pochváliť nemohol, novšie modely však áno. Ja som si tieto svetlá výskúšal v modeli Ioniq 6 a nemám proti nim výhrady. Svietia dobre, síce reagujú na svetlá iných áut pomalšie a diaľkovými svetlami pália dlhšie, než je nutné, ale rozhodne patria do štandardu triedy. Navyše sa Tucson môže pochváliť novšou verziou, takže ich schopnosti môžu byť lepšie. Otázne však je, do akej miery výkon ovplyvní nízke uloženie svetiel. Platí zásada, že čím vyššie svetlá svietia a vodič sedí, tým lepšie vidí…
Veľkou vecou je zmena interiéru. Tucson získal novú palubnú dosku s dvomi veľkými displejmi kombinujúcimi prístrojový panel a displej infotainmentu. K tomu treba prirátať head-up displej. Ten si Tucson osvojil vôbec prvýkrát a rovno na sklo bez dodatočného sklíčka. Ďalšou novinkou je presun voliča automatickej prevodovky pod volant. Dnes populárne riešenie je trochu retro, ale človek si naň zvykne rýchlo. Presunom sa konštruktérom otvorila možnosť pohrať sa so stredovým tunelom. Zmestí sa tam lepšie bezdrôtová nabíjačka a riadny objem odkladacích priestorov. A keď si zvolíte auto s manuálom, o toto prídete.
Farby, akcenty, detaily, peny a sklá
Zmeny sa dotkli aj farieb lakov, vnútri si môžete kúpiť kožu so zelenými akcentami a prešívaním. Vonku zas oranžový a žiarivo červený lak karosérie. Vylepšenia získal Tucson aj v oblasti odhlučnenia. Nové tlmiace materiály aj tam, kde doteraz neboli a akustické predné sklá prispievajú k výraznému zlepšeniu odhlučnenia. Vylepšený je aj podvozok. Model drží ako hluchý dvere a pritom pekne tlmí nerovnosti. Jazda je jednoducho podstatne rafinovanejšia, i keď ani pred faceliftom nebola nejaká zlá.
V kabíne sa cítite dobre. Testovacie vozidlá, ktoré boli k dispozícii pri prvých jazdách boli všetky vo výbave Premium s automatom, s MHEV a 4×4. Premiumka je pritom druhá najpredávanejšia výbava vôbec. Rebríčkom vedú spriaznené výbavy Family a Play. Jedna predbieha druhú, no principiálne sú to pochopiteľné voľby. Rozumné výbavy za rozumné peniaze. Alebo maximum menom Premium doplnená N-Line. Hýčkanie a opateru Tucson zabezpečuje prostredníctvom vyhrievaných a ventilovaných sedačiek. Navyše má vzadu krajné sedačky taktiež vyhrievané. Potešilo ma, že po sadnutí na zadné sedadlá som napriek svojej výške cez 190 cm nemal problém s priestorom nad hlavou. Napriek strešnému oknu. A neobmedzoval ma ani priestor v oblasti kolien, napriek prednej sedačke nastavenej na moju výšku. A aj kufor ujde…
Motory – menšia a prehľadnejšia ponuka, menšie vrcholné výkony
Pre Hyundai Tucson 2024 po facelifte platí jedno pravidlo: pri výkonoch je menej viac. Ceny sú o zhruba 2000 eur vyššie ako pred faceliftom, no za tieto peniaze dostanete viac muziky. Výkonu však dostanete menej. Napríklad motor 1,6 T-GDi zostane v ponuke len vo verzii s výkonom 118 kW. Kúpiť si ho ale môžete ako s manuálom, tak s automatom. Môžete mať FWD aj AWD. Akurát všetky výskyty automatickej prevodovky kúpite jedine s mild-hybridom. A to isté platí aj pre naftový motor 1,6 CRDi. Ten sa chváli jedine automatickou prevodovkou, no kúpite ho s FWD aj AWD. Zreteľný pokles výkonu je pri hybridoch a plug-in hybridoch. Vraj sa to internetovým diskutérom nepáči. Nuž nevyzerá to najlepšie. Pravdou ale je, že síce klesli vrcholné výkony, priebeh krútiaceho momentu majú HEV aj PHEV rovnaké ako pred faceliftom. Reálne tak užívateľ rozdiel nespozná. Emisie však budú lepšie.
Jazdil som obe verzie spaľovacích áut v ponuke. Naftu i benzín. Na mojej vytýčenej trase dynamicky vládol benzín, no spotrebou jasne naftič. Pocitovo je naftová voľba príjemnejšia. Jednoznačne lepšie ťahá pri akomkoľvek stlačení plynu. Nemusíte čakať, kým stúpnu otáčky. V testoch pružnosti však jasne vedie benziňák. Vedie aj v spotrebe. Ak sa vedenie určuje podľa toho, kto spotrebuje viac. Na diaľnici mi čerstvý motor papal 10-litrov. Rovnako v meste. Radšej som teda spomalil a zvyšok diaľničných presunov išiel miernejšie, plus na okreskách jazdil zväčša pohodovo. Spotreba? 8,3 vo finále. Naftový motor s vyššou diaľničnou rýchlosťou mal na tých istých kilometroch 6,5 l. Je to asi jasné, no nie? Ak ale chcete aj predbiehať, aj dynamiku „vodspoda“ aj dobrú spotrebu, berte hybrid. Ja by som sa rozhodoval medzi ním a nafťákom. Ale ja som mentálne traktorista, nenechajte sa zmiasť. Chrchot nafťáku ľúbim a s mild-hybridom si pripadám ešte aj ako ekológ…
Ceny, ceny, ceny
Hyundai Tucson 2024 po facelifte štartuje na vyšších cenách ako verzia pred faceliftom. Aj tú si stále môžete kúpiť. Hyundai ponechal v predaji obe. Kým sa vypredajú sklady, najväčším konkurentom pre Tucson je Tucson sám. Nová verzia si od vás vypýta 29 490 eur za 1,6 T-GDI v základnej výbave Comfort s manuálnou prevodovkou. Ak využijete financovanie, je to 27 990 eur. Reálna cena už od je ale 31 190 pri kešovici za verziu Family. Dobrá výbava, kopa doplnkov a mnohé novinky v cene. Ak by ste tento motor chceli s automatom a stačí vám FWD, máte to od 33 890,- respektíve 32 390 s financovaním. Testovaná benzínová verzia Premium s AWD a 7DCT je od 41 490, respektíve 39 990 eur. Naftu 4×4 kúpite od výbavy Style za 40 090,- respektíve 38 590 eur. Len pripomínam, že všetky verzie s automatickou prevodovkou sú mild-hybridy. Aj z tohto pohľadu je zaujímavý hybrid. 1,6 T-GDi HEV Family je od 36 790 eur, respektíve 35 290 eur. Verzia s pohonom všetkých kolies je od 40 190 eur.