Ford Turneo Custom novej generácie stojí na spoločných základoch značiek Volkswagen a Ford. Na tom istom dodávkovom základe vznikne aj nová Caravella a Transporter od VW. Nový Transit Custom je teda po dlhom čase celkom nový a zároveň typický zástupca dodávkových vozidiel s možnosťou úpravy na vozenie osôb a batožiny. Ako prvý do predaja vstupuje práve odvodený osobný model Turneo Custom. Vo verzii Titanium je bohato vybavený a disponuje množstvom novodobých technológií. Až neskôr príde model Transit Custom. Poďme spolu na test nového modelu Ford Turneo Custom.
A áno, ak sa v tých poondených názvoch strácate, nie ste sami. Tomuto označovaniu rôznych modelov rôznymi názvami, navyše často trhovo lokalizovanými, nerozumejú ani vo Forde a tak len pokračujú v zasievaní toho istého osiva dookola dúfajúc, že sa nájde aspoň niekto, kto im samým vysvetlí ako a prečo sa tie ich modely vlastne takto volajú.
Aspoň že iné modely značky… ako napríklad Kugu pozná každý. Tu sme ju porovnali s konkurenčnou Atecou. Aj tú poznáte?
Turneo Custom je Ford a je drahý, ale…
Takže Turneo Custom – ako osobná verzia modelu Transit Custom je dodávkou a práve z toho vyplýva zásadná slabina auta. Ford tradične experimentoval s cenou a šľahol ju tak vysoko, že opäť raz vybil zuby všetkým motoristom a potenciálnym zákazníkom. Vo Forde si za toto auto bez DPH pýtajú 43-tisíc eur, s DPH je to 51 588. A to so slabším naftovým pohonom, krátkou verziou a s manuálnou prevodovkou.
Testovaný model mal silnejší naftový agregát, pohon všetkých kolies a osemstupňový automat, navyše bol v dlhšej 5,5 metra dlhej verzii. To znamená, že bez dane stojí v základe bezmála 50-tisíc a s daňou takmer 60-tisíc. Keď sa však pozriete na doplnky, zistíte, že cena ľahko prekročí úroveň 60-tisíc bez dane a to je riadna suma bez ohľadu na veľkosť auta. Najmä, keď si uvedomíte, že Turneo patrí medzi dodávky, nie je veľkopriestorové osobné vozidlo.
Ešteže tu máme Rodinu!
Aj Ford si svoje prehnané nacenenie uvedomil a krátko po uvedení modelu dodal akčný cenník Family. Nájdete v ňom síce len slabší dvojlitrový naftový motor s pohonom iba prednej nápravy, no výbavu môžem označiť za slušnú. Na výber máte aj automat a príplatky nie sú drahé, takže bonus cca 7000 eur je vidieť. L2 kúpite za 40-tisíc aj s DPH. A to je naozaj veľký rozdiel. Najmä ak ste už s autom jazdili a viete, že to nie je žiaden luxusný prepravník.
Dizajn auta sa vydaril. Moderná maska, moderné svetlá. Nie je veľmi čo vymýšľať, dôležitejšia je úžitkovosť, no aj tak každý vidí, že toto auto nechce pôsobiť lacno a darí sa mu to.
Dôležitejšie je, že model vie aj v akciových cenníkoch dodať zadné dva rady sedadiel na koľajničkách, vie ponúknuť viacero špecifikácií sedadiel aj s možnosťou ich otáčania, môže mať aj elektrické dvere a má kopu zlepšovákov súcich na to, aby ste svoj Turneo Custom dotvorili podľa vlastných predstáv.
Vyzerá pekne, akurát…
Medzi slabiny auta určite patrí spomenutá lacnota, ktorá kde-tu ukáže svoje zárezy do hodnoty auta aj tým menej naslúchajúcim. Už zavretie dverí vodiča a spolujazdca nerobia peknú zvukovú kulisu, je to ako tresnúť plecháčmi na starej dodávke. Podobne piate dvere, s ktorými musíte buchnúť tak veľmi, až sa pod tlakom vašej končatiny ohne plech. Následne skočí späť na svoje miesto, ale takýto papierový plechový pocit nie je dobrým znamením.
Najhoršia je na tom celom jazda. Podvozok ešte ako tak. Na väčších dierach je pomerne tvrdý, ale zvláda ich slušne. Slabinou je hlučnosť práce podvozku, odhlučnenie odvaľovania kolies, zníženie akustického hluku v kabíne na diaľnici, či pri silnom vetre. Ako dokázalo niekoľkodňové testovanie modelu Ford Turneo Custom, toto Turneo Custom jednoducho nedáva. Nefunguje to. No a potom si k autu, ako v tomto prípade, kúpite len obyčajné audio a po prvých tónoch obľúbeného hudobného doprovodu radšej hudbu vypnete, či použijete slúchadlá.
Čo hovoríííš? Že mám vytnúť kardio!?
Už od pradávna platí, že môžete mať v aute akékoľvek audio, pokiaľ nemáte príkladnú zvukovú izoláciu, bude z toho len hnusný hukot. A presne to sa deje tomuto modelu. Neviem, či značkové audio Bang a Olufsen za vyše 3700 eur niečo zmôžu, no ak tam k tomu audiu Ford nepribalí aspoň pár kíl dodatočnej izolácie podvozka, budete svoje peniaze naozaj ľutovať. Problémom je aj mäkkosť konštrukcie. Pri prejazde priečnych nerovností – ležiaci policajt a podobne, auto regulérne vŕzga oknami i celou kasňou. Nič neobvyklé v tejto kategórii, ale aj tak pri novom aute dúfate v lepšie. Inak, tie zadné výklopné okienka nazvem šikovné, ale ak nechcete počúvať ich vrzgoty, nekupujte ich…
Chápem, že dobre odizolovať veľkú škatuľu s veľkými dierami v skelete (okná, dvere) považujú konštruktéri za naozaj ťažké a drahé. Akurát všetci ostatní výrobcovia to dokázali urobiť lepšie. Dokonca aj lacné štvorčatá od Stellantisu a Toyoty – Spacetourer a spol, majú lepšiu zvukovú izoláciu i audiosústavu ako celkom nový Turneo Custom. Po 750 odjazdených km sme, kompletne ohučaní, s veľkou radosťou presadli do desaťročného Mondea. Užívali sme si tichú jazdu. Navyše bez trhania volantom a sprievodných pískacích zvukov, ktoré si aj Turneo Custom osvojil.
Dynamika. Dynamika? Kde?
Ďalšou slabinou je výkon spaľovacieho motora. 170 koní sa pri prvých metroch po rozbehu tvári dobre a nepochybujem o tom, že mocný ťah v nízkych rýchlostiach dokáže opantať nejedného zákazníka, no vo vyšších rýchlostiach už auto nemá nárok na predbiehanie bez letiskového rozbehu. Zo 60 na 100 zrýchľuje za cca 9,5 sekúnd, z 80 na 120 za 11,3 sekundy. Podobné zrýchlenia preukazuje aj staručký x-krát faceliftovaný konkurent od Renaultu, no od neho veľa nečakáte, takže vás to ani neprekvapí. Tu ak chcete viac dynamiky, nemáte inú možnosť, musíte siahnuť po hybride. Je však možné, že všetky kone navyše v porovnaní so základným variantom, žerie pohon všetkých kolies. Pri aute tejto veľkosti je na zvážení každého zákazníka, či takýto rozmar treba. S nízkym podvozkom a bez reťazí aj tak ani v snehu ďaleko nezájdete. No je to na vás.
Priemerná spotreba bola 8,4 litra na 100 km. Kombinovaný cyklus, približne polovica jázd boli diaľnice rýchlosťami cca 135-140 km/h naprieč Slovenskom.
Každý tato chce byť súkromný autobusár
Napriek kritike ceny, odhlučnenia a nižšej dynamiky agregátu s pohonom všetkých kolies, môžem konštatovať, že auto má mnoho výhod. Tou najväčšou sú pochopiteľne rozmery a vnútorný priestor. L2 má dĺžku 5,4 metra, takže za tretím radom máte obdivuhodne veľa miesta. Sedadlá môžete posúvať, otáčať, polohovať, vyberať. To sa predtým úplne nedalo. V cenníku si treba zaškrtnúť balík Biznis s otočnými sedačkami v druhom rade a máte všetky tieto zmienené prvky.
Vo vodičovom kresle sa sedí fantasticky. Ste na úplnom kraji podvozka, takže máte výborný výhľad ešte znásobený kamerovým systémom a veľkými dvojitými spätnými zrkadlami i celkovou výškou posedu. Tu vám len tak niečo neujde. Auto volajme obor. Pri hľadaní pozdĺžneho parkovania sa riadne zapotíte. Pohyb v úzkych uličkách vám však najmä pre polohu vodiča za volantom nespôsobí vrásky. Treba si nadbiehať, no správny autobusársky pocit z vás robí vodiča v službe a to je pre väčšinu z nás otcov rodín veľmi príjemný pocit. No a dynamika v nízkych rýchlostiach zas praje svižnému mestskému jazdeniu. Osemstupňový klasický automat z výroby Fordu robí svoju robotu dobre a radenie takmer necítiť. Najmä je však prevodovka akčná a nenechá sa na zmenu prevodu obzvlášť prosiť.
Svetlá svietia, stieračie stierajú…
Autu dodali konštruktéri silné LED predné svetlá, no a infotainment… Reakciami a rýchlosťou neohúri. Schopnosti sú na vyššej úrovni. Bohatšia výbava s koženými doplnkami i čalúnením sedadiel autu tiež svedčí, ale obišli by ste sa bez nej. Mne chýbajú azda len elektrické dvere. To trieskanie k cene vozidla jednoducho neprináleží.
Nové Turneo Custom odvezie veľkú rodinu, či výletníkov kamkoľvek budú chcieť. Nezvládne terén a pohon všetkých kolies by pri väčšine situácií nahradili reťaze, či rýchle zásahy vodiča/asistenčných systémov. Ktoré auto aj tak má. Viem si však predstaviť situácie – napríklad pri vychádzaní z nižšie položených ciest na hlavné, kde sa pohon všetkých kolies zíde. Áno, asi by som ho zvažoval mať neobmedzený rozpočet, ale… Ale keď ho chcete, dajte si. Len nečakajte, že Turneo ochotne predbehne čokoľvek, čo budete chcieť. Verím, že Ford postupne túto mašinu zbaví popísaných slabín. Bola by škoda, keby na tom nezapracoval.
Tak si to zhrňme. Novému Transitu som jasne definoval slabé stránky. Tak po prvé: L2 – veľká škatuľa sa ľúbi krútiť na nerovnostiach. Podvozok mi príde hlučný. Na diaľnici je naozaj hlučno vzhľadom na cenovú kategóriu vozidla a jeho výbavu. Podvozok je dosť tvrdý na väčších nerovnostiach, audio pôsobí ako prenosné rádio z rokov 80-tych, infotainment je obdivuhodne pomalý, kde-tu na vás vystrčí rožky lacnejšie riešenie.
Má však aj silné stránky. Vo verzii L2 má neuveriteľných 5,4 metra, ktoré sa vám môžu naozaj veľmi hodiť. Tri rady sedadiel v tejto konfigurácii určite oceníte. Sedačky ma oslovili plnou nastaviteľnosťou, pohyblivosťou, vyberateľnosťou, koľajničkami… Auto ponúkne všetky moderné asistenčné prvky, no vo väčšine prípadov platí, že kolegovia ako Kuga, či Mustang Mach-E disponujú ešte pokročilejšími fičúrami.
Opakujme si: dodávka, dodávka, dodávka… auto!?
Keďže však sedíte v dodávke, je to rozhodne nadštandard (spýtajte sa kuriérov koľko asistentov majú na palube ich bielych dodávok, ak nerátajú závozníka…). Z vodičovho komfortného sedadla je super výhľad, teplotná pohoda sa udržiava aj v horúčavách ľahko. Auto má veľkú nádrž a napriek veľkosti a pohonu všetkých kolies nemá extra vysokú spotrebu, i keď je jasné, že bez 4×4 by to bolo lepšie. Odporúčam zamerať sa na FWD verzie. Tam nájdete ako 136, 150 i 170 koní z naftového motora, alebo rovno 231 zo zaujímavého plug-in hybridu ako vrcholu ponuky… Juj ale tie ceny…
Na záver testu modelu Ford Turneo Custom spotrebiteľská rada: zabudnite na verzie Titanium a spol. Jedinou racionálnou voľbou pri tomto aute je výbava Family so slabšími nafťákmi (136 k rovnaký objem) a pohonom FWD. Auto s automatom a slušným nafťákom a bohatou výbavou tak máte v súčasných cenách za 44-tisíc s DPH. Ak chcete viac luxusu a viac prvkov výbavy, odporúčam zvážiť iný model vozidla. Titanium síce ponúka viac, ale… Ak si väčšmi potrpíte na komfort, zvážte nový Multivan. Ten nie je dodávkou a v dlhej verzii je skoro tak praktický ako Turneo. A viete ho v akcii Bulli kúpiť za 50-tisíc (bez AWD, no s vyšším komfortom a modernejšími systémami) a s naozaj solídnou výbavou.