Test modelu Fiat 600 sa písal celkom ľahko. Auto nechce klamať telom, i keď jeho elektrickú podstatu odhalíte relatívne ťažko. Fiat 600 je po 500-vke po dlhšom čase prvým novým modelom značky Fiat. 600-vka vo svojej podstate nahrádza, či aktuálne skôr dopĺňa podobne ladený Fiat 500X. Kým 500X je tu naďalej a ponúka klasické motorizácie vylepšené mild-hybridným systémom, 600vka je zatiaľ výhradne elektromobilom.
Fiat 600 je legendárne meno, omnoho známejšie ako 500X, až sa človek čuduje, prečo sa tak nevolala už 500X. Obe autá ťažia z podobnosti s ikonickým modelom 500, obe majú podobné tvary. Nevadí. Máme tu novú 600-vku. Je väčšia ako nová 500-vka a rovnako ako ju, aj 600-vku Fiat ponúka len ako elektromobil. Podobne ako 500-vka, aj 600-vka vsádza balík na „ňuňu“ výzor. Nemá toľko „ňuňu“ faktoru ako tieto modely Fiat Topolino, ale stále dosť. Kúpiť si môžete dve výbavy. Testovanú výbavu RED, alebo vyššiu limitovanú uvádzaciu la Prima.
Fiat 600 rozhodne nie je Seicento
Výbava RED však nie je chudobná, no predsa má pár prvkov, ktoré vám môžu chýbať. Napríklad stojí „iba“ na 16-palcových oceľových diskoch kolies a nemá zadnú parkovaciu kameru, či monitoring mŕtvych uhlov a nemá ani bezdrôtovú nabíjačku smartfónov. Nemá tiež adaptívny tempomat a nemá ani predné, ani bočné parkovacie senzory. Taktiež má štandardné čalúnenie s červeným prešívaním, kým la Prima ponúkne svetlú eko kožu, elektrické predné sedadlo vodiča. RED je tu len so štyrmi reprákmi, kým la Prima ich má šesť. Napriek tomu, RED má základný balík bezpečnosti, no má na výber len tri farby – červenú, testovanú bielu a čiernu. Biela a čierna sú u Talianov za príplatok. Ale len 350 eur, takže urobiť z Fiatu nudu nie je až také drahé.
La Prima zas má zadarmenko sviežu oranžovú metalízu Slnko Talianska a potom veľmi pekné tri ďalšie metalízy zvané More, Zem a Obloha Talianska. Rozkošné.
Cena? Koľko?
Auto štartuje na cene 35 490,- eur za verziu (RED). La Prima je za 39 990,-. Či už za 35, alebo za 40, za svoje peniaze dostanete auto so sviežim a originálnym zjavom s milým usmiatym žmurkajúcim kukučom a dostatkom priestoru v kabíne pre štyri, pri najhoršom päť osôb. 600-vka je o málo menšia ako Päťstovka, no v kabíne to neveľmi cítiť. Auto môže fungovať ako plnohodnotný hatchback nižšej strednej triedy. Teda ako alternatíva k modelom z triedy Golf. Dosť veľa priestoru v kufri a štyria sa fakt odvezú a ani sa veľmi netlačia. Reálne je to crossover segmentu B, teda auto o triedu menšie. Cenou, priestorom i danosťami však Šestovka vie konkurovať aj väčším.
Štandardným benefitom zavedených výrobcov je nabíjacia karta s kreditom vo výške 600 eur k vozidlu. Platí to aj tu. Niekto dá viac, niekto menej, no platí, že vám tieto eurá môžu vystačiť až na 8000 km jazdenia a nabíjania na verejných nabíjacích slotoch.
Čul buc múdra „slovenština“: 600, šesťsto, alebo šesto? Stačí tristo?
Model 600 sa nesnaží ohurovať obrovskými dojazdmi, i keď benevolentná norma a meranie WLTP mu umožňujú písať si dojazd vyslovene fantastických 550 až 613 km, reálne po 300 kilometroch v kombinovanom cykle budete už pomerne nervózni. Na diaľnici toto platí po 220 odjazdených kilometroch. V meste tých 370 dáte aj keď nebudete jazdiť na odťahovke. Viac ale veľmi nie. Nie s prijateľnou mierou komfortu. Našťastie, Šestovka znesie už aj jazdu po diaľnici a netrestá ju tak veľmi ako staršie elektromobily. Rozhodne si za to ale niečo vypýta. Spotreby: extra úsporná v meste: 12,4. Dynamickejšia v meste 15,6 kWh na 100 km. Kombinovaná aj s diaľnicami 17,6. Na diaľnici 24,5 kWh – snaha o jazdu cca 125 km/h.
Jeho črevá sú ale v poriadku a vzhľadom na cenu a ďalšie danosti automobilu je všetko v súlade s kostolným poriadkom. Aby bolo jasné, črevá idú až z Francúzska. Toto je dieťa kooperácie v rámci Stellantisu a najbližšie má k eC4 a k modelu Compass EV.
Absolútne drvivá väčšina obyvateľov tejto planéty neodjazdí autom denne viac ako 250 km. Auto si môžete kúpiť aj bez nabíjačky. V aglomerácii akou je Bratislava nabíjačka k parkovaciemu miestu nie je vyslovene nutná, no určite by som si bez nej elektromobil nekupoval. Keď už mám vyplaziť 40 litrov za crossover, z domu chcem vyrážať bez starostí o dojazd. DC nabíjačka vie ísť s výkonom do 100 kW. Očakávajte priemerne tak 80, ale aj to fajn. Relatívne malá 56 kWh baterka sa nabije rýchlo.
Prudké rozbehy neľúbi, ale dynamiky má dosť
156 koní a 270 Nm je tak akurát, aby ste mestskú a medzimestskú dynamiku zvládali tak, ako sa na elektromobil patrí. Nevýhodou je jednak maximálna rýchlosť – 150 km/h, a tiež výrazné limitovanie preklzu kolies uberaním plynu. Keď kolesá strácajú priľnavosť, auto jednoducho nejde. Rozdiel v očakávanej dynamike a reálnej môže užívateľa stáť nervy i bezpečnosť. Rýchlo sa naučíte, že tie odpichy s elektromobilom s predným náhonom nie sú také výrazne ako so zadokolkou, nebodaj so štvorkolkou.
V aute je ticho, pohodlne. Sedenie za volantom vyhovie najmä vodičom prefereujúcim ležiacu polohu. Čím viac vzpriamene chcete sedieť, tým nepríjemnejšie vám je. Najmä ak meriate viac ako 180 cm. Pokiaľ ste však ležiaci, bude vám tam veľmi fajn a aj vyšší si zvyknú. Mne pri tejto ležiacej polohe chýba nastaviteľná krížová opierka. To má až La Prima výbava. Chýbal mi tiež adaptívny tempomat a parkovacie senzory po celom aute. Bez cúvacej kamery sa obídem, ale táto má dobré rozlíšenie a pekné zobrazenie na širokouhlom displeji infotainmentu.
V teste Fiat 600 ukázal výhody aj nevýhody mäkkého podvozku
Vrcholom celého jazdného zážitku s týmto autom je dynamickejšie jazdenie po okreskách a v meste. Jednak pre jazdu s elektromotorom a okamžitý prísun výkonu, druhak pre enormne pohodlne nastavený podvozok. Keď už sa odlepíte zo semaforu, kolesá majú dosť gripu, aby si auto krásne ľahlo do zákruty a zvládlo surové zaobchádzanie a ťažkú nohu na plyne. Pocitovo zvládne na rozbitých cestách a v zákrutách viac ako Mazda 3 – čo je športovo ladený hatchback s tvrdším podvozkom. To preto, lebo Mazda skacká a limituje ju kontrola trakcie a ESP tam, kde Fiat prechádza s väčším tolerovateľným náklonom karosérie.
Najväčšou slabinou auta je nauzea, ktorú z jazdy s ním dostáva posádka a trochu i vodič. Môže za to kombinácia mäkkého podvozku s veľmi reaktívnym a preposilovaným riadením. Problém tkvie v aktivite riadenia v okolí strednej polohy. Auto sa potom kýve v rytme nerovností ako bárka na mori a vie to byť veľmi nepríjemné. Spoločníci vo vozidle boli nadšení, keď mohli z auta vystúpiť. Treba na to veľa zvyku.
Test pre model Fiat 600 teda dopadol relatívne dobre. 600-vka je milé auto, ktoré ľahko nahradí model 500X. Je modernejšia, bezpečnejšia, stojí na novšej platforme a disponuje modernejšími technológiami. Nie je lacná a tak neponúkne všeobecnú mobilitu pre každého. Ponúkne však štýl a lokálne bezemisnú jazdu. Mohlo by to byť aj lepšie, ale chyby, o ktorých píšem sa dajú odstrániť ľahko. Možno tak stačí trošku počkať a svoju ňuňu šesťovku si objednať o pár mesiacov.