Mercedes predstavil výrazne modifikovaný elektromobil EQC s označením EQC 4×42. Vyzerá to fakt dobre. Portálové multi-link nápravy, vysoká svetlosť, terénne gumy, vizáž ako z filmu o monster truckoch. Má to ale jeden háčik… Vlastne dva.
Svetlá výška tohto vozidla je 293 mm, čo mu naozaj pomôže prekonávať náročný terén. Má tiež elektrický pohon oboch náprav. Vďaka vektoringu krútiaceho momentu teda dokáže v teréne naozajsté pestvá. Vidieť to aj na videu z talianskych Álp. Tam Mercedes zobral EQC spolu so zbierkou ľahko ovplyvniteľných influencerov a tých výkon EQC v snehu a blate naozaj položil na zadok. Možno to zvládne aj u vás. Veď si to pozrite:
Vyzerá to naozaj mega, o tom sa nemusíme hádať. Nepochybne dokáže veľa. Ani o tom netreba viesť dišputu. Má to len tie dva spomínané háčiky.
Prvým je brodivosť iba 40 cm. Ak ste trošku zbehlý v jednotkách viete, že pri svetlosti 293 mm sa reálne auto môže potopiť maximálne cca 10 cm nad najnižšie miesto podvozku. Keďže má podvozok pre lepšiu aerodynamiku úplne plochý, asi túšíte, že toho veľa nenabrodí. 40 cm spravíte sprepáčením aj s Fabiou I. 1,2 HTP… Alebo so služobnou Octaviou… Akurát s nimi vám po prekročení tejto úrovne nehrozí, že vyskratujete lítiové batérie a vysokonapäťovú elektroniku tvoriacu polovicu hodnoty auta…
Druhým háčikom je dojazd. V reálnych cestných podmienkach má EQC dojazd 300 km. Ak ale k autu pridáte terénne pneu, aj na ceste sa dojazd výrazne scvrkne. V teréne to bude tak 200 kilometrov.
Ak by toto auto nebolo len koncept a predávalo sa, reálne by autu stačil terénny dojazd aj na úrovni 30 metrov. Lebo nikto kto by si ho kúpil, by viac v skutočnom teréne neprešiel. Ibaže ozajstné offroady musia prejsť podstatne viac. Najmä ak ide o výlet do divočiny, ba priam expedíciu. Minimálna infraštruktúra spôsobuje, že aj naftové offroady si radšej vozia bandasky s palivom. Elektrický offroad by si mal k bandaskám s palivom pribaliť aj generátor. Aby sa mohol priebežne nabíjať.
Nie, netvrdíme, že je to úplný nonsens. Ale od ozajstného terénneho auta to má dosť ďaleko. Zhruba toľko, koľko nový Defender od starého…