Kategórie
Testy

PRVÁ JAZDA s BMW iX3 – zaženie strach z elektromobilov

Po dlhom čase uvádzajú Bavori čisto elektrické vozidlo. Ak nerátame autá značky Mini – čo by sme nemali, po i3 je toto prvý skutočný elektromobil. Trvalo to, ale čakanie sa vyplatilo.

Auto je elektrickým derivátom modelu BMW X3. Vadí to? Vadilo by, ak by išlo o elektromobil prvej generácie. Takéto elektromobily vznikali tak, že výrobca postavil dobré spaľovacie auto a pár rokov potom zistil, že chce/musí postaviť elektromobil. Nebude ho predsa stavať od základov. Bachne baterky do svojho spaľovacieho auta a vybavené, no nie?

A také tie elektromobily boli. Na nič.

Lenže BMW X3 od začiatku vznikala na platforme pripravenej na dôslednú elektrifikáciu. Od prvých náčrtov sa rátalo s hybridmi a podľa mňa aj s elektromobilom. Prišiel až teraz. Lebo až teraz ho značka potrebuje a až teraz má k dispozícii elektrické komponenty piatej generácie.

Po pravde, ani neviem kde BMW narátalo päť generácií elektromobilov. Ale nemusím to vedieť. Operácia sa podarila, vzniklo auto, ktoré vyzerá skoro ako štandardná X3 a od nej ho odlišuje pár decentných prvkov na karosérii a zakryté ľadvinky. Zvnútra je to tiež priestranná X3. Vzdušná kabína, pohodlný posed, palubná doska ako v BMW, sedadlá tiež. Vzadu polohovateľné operadlá a viac ako 500 litrov v batožinovom priestore. X3 so svojim rodinne ladeným luxusom ako vyšitá.

Akurát má pod podlahou 80 kWh batérií, čo zdvíha pohotovostnú hmotnosť o skoro pol tonu. Auto má zadný náhon a elektromotor dodá 210 kW (286 k) a 400 Nm krútiaceho momentu.

Dojazd podľa WLTP siaha k 480 km. Dá sa veriť, že bežný vodič dosiahne 400 km enormne úspornou jazdou. Slušné. V extrémne studenom februárovom počasí by som bez nabíjania a predvýhrevu s autom zapojeným na sieti odjazdil 280 km. Jazdil som po okreskách a v meste, kúril koľko to šlo a nijako sa neflákal. Na diaľnici by to mohlo byť tých 240-250 km. Priemerná spotreba bola 26,2 km.

Nabíjanie vie byť poriadne rýchle aj vďaka sieti IONITY po celej Európe. Maximálny výkon je 150 kW.

A poriadne rýchly je aj tento vysoký a ťažký elektromobil. A čo je najlepšie, pôsobí takmer ako štandardné BMW. V skutočnosti je toto pochvala, akú nemožno dať žiadnemu inému elektromobilu. Lebo keď niečo jazdí ako BMW, jazdí to naozaj výborne.

Testovaný model má M adaptívny podvozok, prirodzene nízke ťažisko a krásnu chuť k jemnej pretáčavosti. Viem, nasnežilo. Auto nepôsobí ako velryba na kolesách, ani ako plachetnica (ťažký spodok, vysoký a nedostatočne tuhý vrch karosérie).

No a je pekelne pružné. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 3,43 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,13 sekundy. Reakcia na stlačenie plynového pedálu je rýchlejšia ako pri M40i. No čo je podstatné, ťah auta je lineárny a intenzívny aj nad 100 km/h. Zvykol by som si. Určite áno. 73-tisíc eur. Ale veľmi slušné auto aj za 66-tisíc eur. Slabšia a menej výkonná X3 30i je za 64-tisíc. Porovnateľne dynamická plug-in hybridná X3 30e je za 68-tisíc. M40i s krásnym zvukom šesťvalca je za 70 200 eur. Ja by som si vybral iX3. Ale možno zo mňa hovorí len očarenie z elektromobilu. Alebo únava z neustáleho servisovania starých spaľovákov…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *